B2B og B2C er død! H2H længe leve!

Af Henrik Meng

Hvor vi før var optaget om en kunde var i B2B eller B2C – må vi indse at det er mennesker, vi handler med, uanset om de repræsenterer en virksomhed eller selv forbruger.

Jeg ser stadig kunder, der er optaget af deres B2B-status. Jeg ved godt ved at der på B2B-ordren står “For Virksomhed” på begge sider af stregen. Men det, jeg ser, og som vi møder, når vi laver kundeanalyser for B2B-virksomheder, er, at det i samme grad som i B2C er den menneskelige faktor, der gør udfaldet. Ergo må vi som virksomheder kende kunden og behandle ham som noget særligt, uanset virksomhed.

Tiden, hvor vi ville behandles efter “one size fits all”, er forbi, uanset om vi køber bukser eller vindmøller. Kunden er varen, man skal gøre sig umage i at få fat i, og mon ikke smartphonen, Google, Facebook, Linkedin og alle de andre, der holder øje med vores liv og sælger vores data, i virkeligheden er ved at slå igennem over for vores selvforståelse, som nogle man skal gøre sig fortjent til at handle med?

Uanset om vi har fri eller er på arbejde. Det betyder, at det igen betaler sig at gøre sig umage og være en, der behandler kunder, så de har lyst til at handle med en, og komme igen og tage venner og kolleger med.

H2H – human 2 human – længe leve!

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *