Rejs: Sådan lød vort mantra, da jeg som yngre i det meste af 20 år arbejdede intenst med ungdomsudveksling i YFU/Youth For Understanding. Sammen med en gruppe returnees som vi hed, fordi vi var rejst ud og kommet hjem igen, brugte jeg det meste af min fritid, inklusive weekender, på at få andre unge afsted på udveksling. I dag ville et slogan som det hurtigt blive slået i hartkorn med indvandrings- og flygtningedebatten, og det har intet med den at gøre, skulle jeg hilse at sige.
Siden jeg var 15 år, har jeg rejst en del. Det startede med et års udvekslingsophold i USA og jeg tror ikke, at jeg overdriver, hvis jeg anslår, at jeg sammenlagt har været kloden rundt ti gange eller mere.
Jeg har rejst alene, med familien og med venner, ja, med rygsæk, på charterferier – og såmænd på både business og 1. klasse. Mine unger har været med, fra de lå i vuggen og kunne “hænge” på en flyvæg og sove det meste af vejen. For mine børns og fremtidens skyld klimakompenserer jeg for mine flyvninger.
Fælles for hver eneste rejse er, at jeg føler mig som et rigere menneske hver eneste gang.
Fælles for hver eneste rejse er, at jeg føler mig som et rigere menneske hver eneste gang. Uden undtagelse har jeg på hver eneste tur mødt venlige, spændende mennesker. Nogle gange i lande og kulturer, der ligger endog meget langt fra den danske. Og hver eneste gang har jeg oplevet facetter af verden og livet, som har glædet mig og givet brændstof til den videre færd. Nye steder, dufte og smage, nye mennesker, bekendte og venner er kommet til. Og sørme, om ikke jeg undervejs har lært en masse om min selv og vores vidunderlige lille smørhul af et land.
Forstå mig nu ret: Jeg elsker Danmark, og jeg elsker at rejse i vores land, både på ferie og på arbejde. Jeg har rejst i Danmark i 30 år, blandt andet for vores turist-gæsters skyld. Måske er det netop det, rejseriet har givet mig allermest, nemlig en glæde ved vores land, vores mangfoldige kultur og vores natur. Og en særlig glæde ved at opdage hvor rigt et land, vi har, og hvor godt vi er stillet, sammenholdt med opdagelsen af, hvor beriget vi er blevet undervejs i historien af folk, der er kommet udefra og er blevet end del af os.
Det er næsten som med astronauterne, da de så Jorden udefra første gang. De mente, at alle mennesker skulle have oplevelsen af at se planeten fra det ydre rum, så vi kunne forstå hvor lille og skrøbelig vores klode er. Sådan er det også med den oplevelse, man får af Danmark, når man ser landet udefra. For det er, når vi rejser ud, at vi for alvor ser vores eget land og de muligheder og glæder, vi har i det daglige.
https://www.meng.dk/wp-content/uploads/2019/03/Traveler.jpg5451000Adminhttps://www.meng.dk/wp-content/uploads/2017/06/MengCoLong_340x156px.pngAdmin2019-03-12 13:38:202019-03-12 13:38:22Gør Danmark en tjeneste: Rejs!
Hvis du er butiksejer og vil overleve Amazons snarlige indtog i Danmark, bør du først og fremmest lære at tænke som Amazon.
Debatindlæg af Henrik Meng
Så er det åbenbart igen sæson for rygsvømning. Hver gang emnet detailhandel dukker op i øjeblikket, hører vi samtidig hvor skidt for detailhandlen det er, at internetgiganten Amazon er på vej til Danmark.
Dårlige undskyldninger står i kø. Amazon er dominerende, de presser priserne og de har en fantastisk kundeservice, lyder det. Jep, sådan er det, og sådan er de. Jeg handler selv hos Amazon og er mildest talt imponeret over deres enestående kundeservice, når noget går galt.
Og når alt virker, så virker glider det fortrinligt. Alene deres bestillingsalgoritme er fantastisk. Systemet husker mig, og lurer hvad mine foretrukne valg er på en række områder. Det minder mig løbende om, hvad jeg måske også skulle købe i forlængelse af mit aktuelle køb både i form af relaterede produkter og mersalg. Det startede med bøger. Nu gælder det også gaver, dimser og musik. De har altid det, jeg ikke kan finde andre steder og jeg betaler gerne porto, told og det ekstra for at få den vare, jeg vil have. Senest købte jeg nye poser til noget avanceret køkkenelektronik, hvor de lokale butikker meldte pas. Amazon? De leverede på tre dage.
Amazon ved en masse om mig og er gode til at lave forslag på en måde, så jeg får lyst til at købe. Og når jeg ikke har besøgt dem en tid, får jeg ind imellem en besked om at de savner mig, og at de forresten lige har noget, jeg skal se. Det føles ikke påtrængende. Clickbait? Måske. Klikrate? Høj. Tilfredshed? Meget høj.
Det, der har gjort Amazon så store og stærke, er teknologi, veltilrettelagt marketing og vellykket kommunikation.
Hvis jeg havde en butik, så ville jeg få nogen til at besøge min butik og få kortlagt potentialet for forbedringer af kundeoplevelsen.
Hvis jeg havde en butik, så ville jeg få nogen til at besøge min butik og få kortlagt potentialet for forbedringer af kundeoplevelsen. Jeg ville også spørge mig selv, hvad Amazon mon ville gøre for at forbedre kundeoplevelsen i min butik og så ville jeg indføre de forbedringer. Jeg ville også tage en klar beslutning om, hvorvidt kunderne skulle kende mine ansatte på en distinkt faglig ekspertise eller blot kunne ekspedere uden at have en udpræget faglighed med sig.
Jeg ville tage stilling til, om butikken skulle være indrettet som en inspirerende og relevant ramme om mine varer eller være et sted for midlertidig opbevaring af varer. Jeg ville også beslutte mig for, om mine ansatte skulle inddrages i arbejdet med kundeoplevelsen og kunderejsen eller ej. Jeg ville tage stilling til, om det kun var mig, der skulle træne i at levere suveræne kundeoplevelser eller om hele personalet skulle træne med mig, hver dag. Om vi skulle motivere hinanden til at skabe mersalg, generere højere kundetilfredshed og dele brugbare erfaringer med hinanden dagligt.
Jeg ville også se meget nøje på, om vi skulle inddrage kunderne direkte i udviklingen af kundeoplevelsen, både den i butikken og online og jeg ville se på hvordan vi kunne sikre den bedst mulige kundeoplevelse, når noget gik galt. Jeg ville føle, at bolden altid var på min banehalvdel, ikke på kundens.
(Debatindlægget blev oprindelig bragt på finans.dk)
Skal vi kontakte dig?
Udfyld kontaktformularen, hvis vi skal kontakte dig og fortælle dig mere om, hvordan du kan arbejde med kundeoplevelsen i din forretning.
https://www.meng.dk/wp-content/uploads/2019/03/waiter-holding-a-silver-platter-with-an-empty-PTQKZ9B.jpg5241000Adminhttps://www.meng.dk/wp-content/uploads/2017/06/MengCoLong_340x156px.pngAdmin2019-03-11 09:36:452019-03-11 10:47:25Amazon dræber ikke din butik, men det gør den dårlige kundeoplevelse
Du er smørret mellem brødene, limen mellem ledene, lusen mellem neglene… Du er virksomhedens kompas, for du skal tage højde for ALLE omkring dig. Spørgsmålet er blot: Formår du at vise den rigtige vej? Være bindeled opad, nedad, henad og udad? Og er du bevidst om din kommunikation? Læs med og få indsigt i, hvorfor netop kommunikationen er vigtig for din succes som mellemleder.
Medarbejdere forlader ledere, ikke firmaer Mellemlederens rolle er vigtig! Desværre er rollen forbundet med en del udfordringer. Ofte ser vi i virksomheder, at mellemlederen bliver benyttet som et talerør imellem led, hvor kommunikationen ikke fungerer optimalt.
I dagens Danmark går 73 % ifølge en Gallup-undersøgelse fra 2018 uengageret på arbejde. Ifølge undersøgelsen er mellemlederen ansvarlig for 70 % af medarbejderens engagement. Foruden mener 97 % af arbejdstyrken ifølge det amerikanske analyseinstitut Blue Source, at den vellykkede kommunikation er en af grundstenene til højt engagement.
Mellemlederen er samtidig hovedansvarlig for at skabe og støtte op om engagementet blandt medarbejderne, men desværre er flere ikke i stand til dette, fordi de mangle de tilstrækkelige kommunikationsmæssige færdigheder.
Når kommunikationen virker: Medarbejdere, som kender, forstår og bliver holdt til ansvar for deres opgaver, er 2,5 gange mere produktive!
Orden i eget hus: Skab struktur – for dig selv og i din afdeling Hvis der er en stor forskel på det, du siger, og det, du gør, kan du regne med, at alle ser det hele, og ingen hører efter! Gør dine kolleger opmærksomme på, hvilke forventninger og deadlines der stilles til dem – og stil dem til ansvar for det. Læg en strategi og hold fast i den. Vær opmærksom på din egen struktur. Spørg dig selv: Har jeg den struktur, det kræver? Og ellers, hvordan skaffer jeg den? Endelig, har jeg skabt forståelse?
Løb ikke med en halv vind Ledelse går mange veje. Få kortlagt, hvor I gerne vil hen. Ledelse handler et godt stykke af vejen om at forholde sig til egen virkelighed. Snak med din chef og få forventningsafstemt. Hvad er DIN opgave? Hvad er HOLDETS opgave? Hvad er strategien? Hvordan når vi derhen, hvor vi gerne vil? Derved undgår du at ende som en lus mellem to negle. Når du forstår, hvor I skal hen, er det meget lettere at tage ejerskab over din rolle og forklare dine kolleger og medarbejdere strategi, retning og rammer.
Kommunikationens kunst er lederskabets sprog. – James Humes
Hvis du alligevel ikke opnår det ønskede resultat, skyldes det ikke en forkert hensigt eller en manglende forståelse af din egen rolle, men kan derimod skyldes, at du mangler redskaber til at:
Kommunikere på modtagerens betingelser
Kommunikere hensigten tilstrækkeligt tydeligt.
Du bliver derfor nødt til at kommunikere på dine kollegers og øvrige modtageres betingelser. Både i forhold til led over og under dig. Denne balancegang kan være meget svær, da du er leder, kollega, og for nogen, ven, og derfor er evnen til at variere og målrette kommunikationen afgørende. Når vi ikke formår at kommunikere vores hensigt tilstrækkeligt tydeligt, opstår der “støj” i kommunikationen.
Denne støj kan være forårsaget af forskellige faktorer, eksempelvis er intentionen måske ikke tilstrækkeligt overvejet, eller der er en konflikt mellem behov og faktiske interesser, for eksempel mellem din chefs interesser og dine medarbejderes behov, eller også bliver der valgt en forkert kommunikationsform eller -kanal i kommunikationen. Disse kommunikative barrierer er nogle af de primære årsager til, at mellemledere ikke altid når deres mål.
3 råd:
Overvej, hvad hensigten med din kommunikation er
Definér det primære behov og den primære interesse for den pågældende kommunikation
Sørg for at vælge den form og den kanal, som er mest optimal i den pågældende situation.
Så spørgsmålet er nu: “Opnår DU de resultater, der var din oprindelige hensigt”? Hvis ikke, hvad vil du så gøre fremover, så du ikke kommer i den samme situation?
Deltag med din egen oplevelse i en lille undersøgelse blandt vores brugere:
Vi vil rigtig gerne høre din holdning generelt til emnet. Fik du noget med, som du kunne bruge? Hvilke oplevelser har du selv fra din egen rolle som leder? Kommentér nedenfor:0)
https://www.meng.dk/wp-content/uploads/2019/02/MellemledNY.jpg345600Adminhttps://www.meng.dk/wp-content/uploads/2017/06/MengCoLong_340x156px.pngAdmin2019-02-07 14:45:152019-02-07 16:48:40Støj i mellemleder-kommunikationen
Ambitioner: Spænder du ben for din karriere – også derhjemme?
Jeg er vild med Mikkel Hansen, “vores” ankermand på VM-håndboldholdet. Mikkel siger ikke meget, men det han siger, synes at være velovervejet. Han fortalte i et interview under VM, at han havde bestemt sig til at være den bedste udgave af sig selv både derhjemme og på banen. “I love it” ville Ole Henriksen sikkert sige, om den indstilling.
Det dér med at være den bedste udgave af sig selv har store positive konsekvenser, når man omsætter det i mere end tale. Både på jobbet og derhjemme.
Jeg kalder det at gøre sig umage.
Gallup har lavet en måling, der viser, at der på en gennemsnitlig dansk arbejdsplads er 16 pct. aktivt engagerede medarbejdere. Bare 16 pct. som reelt gør sig aktivt umage. 73 pct. af os er uengagerede, det vil sige at vi i bedste fald “passer vores arbejde” uden at gøre os særligt umage. Vi er der, gør det vi skal og så går vi hjem igen. I bunden af skalaen er der 11 pct., som Gallup kalder “de aktivt uengagerede”. De gør sig ligefrem umage for at være på tværs, lave så lidt som muligt og sprede dårlig stemning, hvor de kan.
Hvordan mærker vi det i praksis?
Igen og igen hører jeg om interne medarbejderevalueringer, hvor selv meget dygtige medarbejdere ikke får forfremmelsen eller bonussen, simpelthen fordi deres indstilling er forkert. De er negative, passive eller ligefrem destruktive i deres indstilling i det daglige arbejde. Resultatet er, at de ikke ser muligheder, fremmer den gode tone og styrker teamet og dets resultater i det daglige.
Jeg gruer for hvor meget krudt, der spildes på arbejdspladserne, fordi nogle ikke gør sig umage, men i stedet spilder deres talent og tid med at være på tværs, vrangvillige og u-imødekommende over for andres ideer eller nye tiltag i almindelighed. Mest fordi jeg har set, hvor meget et team rent faktisk kan udrette, når ALLE spiller sammen, vil hinanden det bedste og reelt ser forslag, spørgsmål, initiativer og muligheder som en anledning til udvikling i det daglige. Og det gælder altså ikke bare til et VM i håndbold…….
https://www.meng.dk/wp-content/uploads/2019/02/teamwork.jpeg265480Adminhttps://www.meng.dk/wp-content/uploads/2017/06/MengCoLong_340x156px.pngAdmin2019-02-04 09:01:472019-02-04 09:01:50Tænk som Mikkel Hansen og nå dine mål
Beatles er noget satanistisk værk!!Det var det svar, en af mine lidt ældre venner fik, da hun i 1964 spurgte om lov til at komme med til Beatles koncert i Forum. Jeg bruger tit eksemplet i forhold til min egen overbevisning, for hvis Beatles var satanistisk, så er der bare en generationskløft, og når jeg forholder mig til de unge i dag med min egen opdragelse som udgangspunkt, kan den verden, jeg møder, virke meget skræmmende.
Når Megafon i en nylig undersøgelse kommer frem til, at 76 % af danskerne synes, at tonen i det offentlige rum er blevet hårdere, så tror jeg dels, at det sprog, de unge bruger, virker hårdt, mest fordi vi tillægger det, de siger, en større værdi end det, de reelt mener såsom ”Jeg flækker dig!!”, ”Fuck dig!” og en masse forkortelser og udtryk, som absolut ikke giver mening!! Medmindre man er ung: THOT = That Ho Over There. FOMO: Fear Of Missing Out.
En anden mulig forklaring er, at der er flere og flere, der føler sig presset i hverdagen, hvilket gør, at der ikke er overskud til at forholde sig reelt til andre mennesker og deres motiver, og derfor er det nemmest at tage en defensiv tilgang.
Sidst, men ikke mindst, så er der ingen tvivl om, at de
sociale medier giver mulighed for at udrykke sig TYDELIGT og i øjeblikket,
fremfor tidligere, hvor man ofte havde lidt tid til at få ”kølet” ned, inden
man mødte personen, som man var utilfreds med igen. Og det sprog forplanter sig
hurtigt til hverdagen.
Men en ting er årsag, noget andet er – hvad gør vi?
Her er 5 tips til
noget du selv kan starte med:
Når du møder en, der taler grimt til dig, så tænk
på, hvad der er sket for det stakkels menneske, siden han/hun synes, det er ok
at tale sådan. Det gør, at du får ondt af personen fremfor at gå i konflikt.
Hvis der er nogen, der ”driller dig”, så tag det
i enerum med personen, for så fylder det ikke så meget og giver dig mere
overskud.
Gør dig umage for at tale pænt til andre, for det
har det med at smitte.
Ros de mennesker, der gør en forskel i det
offentlige rum, for det giver dem ekstra overskud
Husk, at ord først får effekt, når du tillægger
dem en bestemt værdi!
Quiz – Forstå din teenager
Er du ung med de unge, eller ligner du et stort spørgsmålstegn, når du overhører eller taler med teenagere? Få svaret ved at deltage i denne lille quiz, hvor vi har samlet 10 ord/vendinger, som teenagere ofte bruger. Hvad betyder:
https://www.meng.dk/wp-content/uploads/2019/01/Teenagesprog.jpg356800Adminhttps://www.meng.dk/wp-content/uploads/2017/06/MengCoLong_340x156px.pngAdmin2019-01-30 15:05:512019-01-30 15:08:37Beatles er noget satanistisk værk!!
We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.
Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.
Essential Website Cookies
These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.
Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.
We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.
We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.
Other external services
We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.
Google Webfont Settings:
Google Map Settings:
Google reCaptcha Settings:
Vimeo and Youtube video embeds:
Privacy Policy
You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.
Gør Danmark en tjeneste: Rejs!
2019, Henrik Meng, Rejsebranchen, TurismeAf Henrik Meng
Rejs: Sådan lød vort mantra, da jeg som yngre i det meste af 20 år arbejdede intenst med ungdomsudveksling i YFU/Youth For Understanding. Sammen med en gruppe returnees som vi hed, fordi vi var rejst ud og kommet hjem igen, brugte jeg det meste af min fritid, inklusive weekender, på at få andre unge afsted på udveksling. I dag ville et slogan som det hurtigt blive slået i hartkorn med indvandrings- og flygtningedebatten, og det har intet med den at gøre, skulle jeg hilse at sige.
Siden jeg var 15 år, har jeg rejst en del. Det startede med et års udvekslingsophold i USA og jeg tror ikke, at jeg overdriver, hvis jeg anslår, at jeg sammenlagt har været kloden rundt ti gange eller mere.
Jeg har rejst alene, med familien og med venner, ja, med rygsæk, på charterferier – og såmænd på både business og 1. klasse. Mine unger har været med, fra de lå i vuggen og kunne “hænge” på en flyvæg og sove det meste af vejen. For mine børns og fremtidens skyld klimakompenserer jeg for mine flyvninger.
Fælles for hver eneste rejse er, at jeg føler mig som et rigere menneske hver eneste gang. Uden undtagelse har jeg på hver eneste tur mødt venlige, spændende mennesker. Nogle gange i lande og kulturer, der ligger endog meget langt fra den danske. Og hver eneste gang har jeg oplevet facetter af verden og livet, som har glædet mig og givet brændstof til den videre færd. Nye steder, dufte og smage, nye mennesker, bekendte og venner er kommet til. Og sørme, om ikke jeg undervejs har lært en masse om min selv og vores vidunderlige lille smørhul af et land.
Forstå mig nu ret: Jeg elsker Danmark, og jeg elsker at rejse i vores land, både på ferie og på arbejde. Jeg har rejst i Danmark i 30 år, blandt andet for vores turist-gæsters skyld. Måske er det netop det, rejseriet har givet mig allermest, nemlig en glæde ved vores land, vores mangfoldige kultur og vores natur. Og en særlig glæde ved at opdage hvor rigt et land, vi har, og hvor godt vi er stillet, sammenholdt med opdagelsen af, hvor beriget vi er blevet undervejs i historien af folk, der er kommet udefra og er blevet end del af os.
Det er næsten som med astronauterne, da de så Jorden udefra første gang. De mente, at alle mennesker skulle have oplevelsen af at se planeten fra det ydre rum, så vi kunne forstå hvor lille og skrøbelig vores klode er. Sådan er det også med den oplevelse, man får af Danmark, når man ser landet udefra. For det er, når vi rejser ud, at vi for alvor ser vores eget land og de muligheder og glæder, vi har i det daglige.
Så gør Danmark en tjeneste: rejs!
(Debatindlæg oprindelig bragt på fyens.dk)
Amazon dræber ikke din butik, men det gør den dårlige kundeoplevelse
2019, B2C, Cross-channel, Forside-artikel, H2H, KundeoplevelserHvis du er butiksejer og vil overleve Amazons snarlige indtog i Danmark, bør du først og fremmest lære at tænke som Amazon.
Debatindlæg af Henrik Meng
Så er det åbenbart igen sæson for rygsvømning. Hver gang emnet detailhandel dukker op i øjeblikket, hører vi samtidig hvor skidt for detailhandlen det er, at internetgiganten Amazon er på vej til Danmark.
Dårlige undskyldninger står i kø. Amazon er dominerende, de presser priserne og de har en fantastisk kundeservice, lyder det. Jep, sådan er det, og sådan er de. Jeg handler selv hos Amazon og er mildest talt imponeret over deres enestående kundeservice, når noget går galt.
Og når alt virker, så virker glider det fortrinligt. Alene deres bestillingsalgoritme er fantastisk. Systemet husker mig, og lurer hvad mine foretrukne valg er på en række områder. Det minder mig løbende om, hvad jeg måske også skulle købe i forlængelse af mit aktuelle køb både i form af relaterede produkter og mersalg. Det startede med bøger. Nu gælder det også gaver, dimser og musik. De har altid det, jeg ikke kan finde andre steder og jeg betaler gerne porto, told og det ekstra for at få den vare, jeg vil have. Senest købte jeg nye poser til noget avanceret køkkenelektronik, hvor de lokale butikker meldte pas. Amazon? De leverede på tre dage.
Amazon ved en masse om mig og er gode til at lave forslag på en måde, så jeg får lyst til at købe. Og når jeg ikke har besøgt dem en tid, får jeg ind imellem en besked om at de savner mig, og at de forresten lige har noget, jeg skal se. Det føles ikke påtrængende. Clickbait? Måske. Klikrate? Høj. Tilfredshed? Meget høj.
Det, der har gjort Amazon så store og stærke, er teknologi, veltilrettelagt marketing og vellykket kommunikation.
Hvis jeg havde en butik, så ville jeg få nogen til at besøge min butik og få kortlagt potentialet for forbedringer af kundeoplevelsen. Jeg ville også spørge mig selv, hvad Amazon mon ville gøre for at forbedre kundeoplevelsen i min butik og så ville jeg indføre de forbedringer. Jeg ville også tage en klar beslutning om, hvorvidt kunderne skulle kende mine ansatte på en distinkt faglig ekspertise eller blot kunne ekspedere uden at have en udpræget faglighed med sig.
Jeg ville tage stilling til, om butikken skulle være indrettet som en inspirerende og relevant ramme om mine varer eller være et sted for midlertidig opbevaring af varer. Jeg ville også beslutte mig for, om mine ansatte skulle inddrages i arbejdet med kundeoplevelsen og kunderejsen eller ej. Jeg ville tage stilling til, om det kun var mig, der skulle træne i at levere suveræne kundeoplevelser eller om hele personalet skulle træne med mig, hver dag. Om vi skulle motivere hinanden til at skabe mersalg, generere højere kundetilfredshed og dele brugbare erfaringer med hinanden dagligt.
Jeg ville også se meget nøje på, om vi skulle inddrage kunderne direkte i udviklingen af kundeoplevelsen, både den i butikken og online og jeg ville se på hvordan vi kunne sikre den bedst mulige kundeoplevelse, når noget gik galt. Jeg ville føle, at bolden altid var på min banehalvdel, ikke på kundens.
(Debatindlægget blev oprindelig bragt på finans.dk)
Skal vi kontakte dig?
Udfyld kontaktformularen, hvis vi skal kontakte dig og fortælle dig mere om, hvordan du kan arbejde med kundeoplevelsen i din forretning.
Støj i mellemleder-kommunikationen
2019, Adfærd, Engagement, Forside-artikel, Jesper Riege, Kommunikation, Maria Bruun Nielsen, NyhedsarkivDu er smørret mellem brødene, limen mellem ledene, lusen mellem neglene… Du er virksomhedens kompas, for du skal tage højde for ALLE omkring dig. Spørgsmålet er blot: Formår du at vise den rigtige vej? Være bindeled opad, nedad, henad og udad? Og er du bevidst om din kommunikation? Læs med og få indsigt i, hvorfor netop kommunikationen er vigtig for din succes som mellemleder.
Medarbejdere forlader ledere, ikke firmaer
Mellemlederens rolle er vigtig! Desværre er rollen forbundet med en del udfordringer. Ofte ser vi i virksomheder, at mellemlederen bliver benyttet som et talerør imellem led, hvor kommunikationen ikke fungerer optimalt.
I dagens Danmark går 73 % ifølge en Gallup-undersøgelse fra 2018 uengageret på arbejde. Ifølge undersøgelsen er mellemlederen ansvarlig for 70 % af medarbejderens engagement. Foruden mener 97 % af arbejdstyrken ifølge det amerikanske analyseinstitut Blue Source, at den vellykkede kommunikation er en af grundstenene til højt engagement.
Mellemlederen er samtidig hovedansvarlig for at skabe og støtte op om engagementet blandt medarbejderne, men desværre er flere ikke i stand til dette, fordi de mangle de tilstrækkelige kommunikationsmæssige færdigheder.
Orden i eget hus: Skab struktur – for dig selv og i din afdeling
Hvis der er en stor forskel på det, du siger, og det, du gør, kan du regne med, at alle ser det hele, og ingen hører efter! Gør dine kolleger opmærksomme på, hvilke forventninger og deadlines der stilles til dem – og stil dem til ansvar for det. Læg en strategi og hold fast i den. Vær opmærksom på din egen struktur. Spørg dig selv: Har jeg den struktur, det kræver? Og ellers, hvordan skaffer jeg den? Endelig, har jeg skabt forståelse?
Løb ikke med en halv vind
Ledelse går mange veje. Få kortlagt, hvor I gerne vil hen. Ledelse handler et godt stykke af vejen om at forholde sig til egen virkelighed. Snak med din chef og få forventningsafstemt. Hvad er DIN opgave? Hvad er HOLDETS opgave? Hvad er strategien? Hvordan når vi derhen, hvor vi gerne vil? Derved undgår du at ende som en lus mellem to negle. Når du forstår, hvor I skal hen, er det meget lettere at tage ejerskab over din rolle og forklare dine kolleger og medarbejdere strategi, retning og rammer.
Hvis du alligevel ikke opnår det ønskede resultat, skyldes det ikke en forkert hensigt eller en manglende forståelse af din egen rolle, men kan derimod skyldes, at du mangler redskaber til at:
Du bliver derfor nødt til at kommunikere på dine kollegers og øvrige modtageres betingelser. Både i forhold til led over og under dig. Denne balancegang kan være meget svær, da du er leder, kollega, og for nogen, ven, og derfor er evnen til at variere og målrette kommunikationen afgørende. Når vi ikke formår at kommunikere vores hensigt tilstrækkeligt tydeligt, opstår der “støj” i kommunikationen.
Denne støj kan være forårsaget af forskellige faktorer, eksempelvis er intentionen måske ikke tilstrækkeligt overvejet, eller der er en konflikt mellem behov og faktiske interesser, for eksempel mellem din chefs interesser og dine medarbejderes behov, eller også bliver der valgt en forkert kommunikationsform eller -kanal i kommunikationen. Disse kommunikative barrierer er nogle af de primære årsager til, at mellemledere ikke altid når deres mål.
3 råd:
Så spørgsmålet er nu: “Opnår DU de resultater, der var din oprindelige hensigt”?
Hvis ikke, hvad vil du så gøre fremover, så du ikke kommer i den samme situation?
Deltag med din egen oplevelse i en lille undersøgelse blandt vores brugere:
Vi vil rigtig gerne høre din holdning generelt til emnet. Fik du noget med, som du kunne bruge? Hvilke oplevelser har du selv fra din egen rolle som leder? Kommentér nedenfor:0)
Tænk som Mikkel Hansen og nå dine mål
2019, Adfærd, Engagement, Forside-artikel, Handling, Henrik Meng, Kultur, NyhedsarkivAf Henrik Meng
Danmark Debat.
Ambitioner: Spænder du ben for din karriere – også derhjemme?
Jeg er vild med Mikkel Hansen, “vores” ankermand på VM-håndboldholdet. Mikkel siger ikke meget, men det han siger, synes at være velovervejet. Han fortalte i et interview under VM, at han havde bestemt sig til at være den bedste udgave af sig selv både derhjemme og på banen. “I love it” ville Ole Henriksen sikkert sige, om den indstilling.
Det dér med at være den bedste udgave af sig selv har store positive konsekvenser, når man omsætter det i mere end tale. Både på jobbet og derhjemme.
Jeg kalder det at gøre sig umage.
Gallup har lavet en måling, der viser, at der på en gennemsnitlig dansk arbejdsplads er 16 pct. aktivt engagerede medarbejdere. Bare 16 pct. som reelt gør sig aktivt umage. 73 pct. af os er uengagerede, det vil sige at vi i bedste fald “passer vores arbejde” uden at gøre os særligt umage. Vi er der, gør det vi skal og så går vi hjem igen. I bunden af skalaen er der 11 pct., som Gallup kalder “de aktivt uengagerede”. De gør sig ligefrem umage for at være på tværs, lave så lidt som muligt og sprede dårlig stemning, hvor de kan.
Hvordan mærker vi det i praksis?
Igen og igen hører jeg om interne medarbejderevalueringer, hvor selv meget dygtige medarbejdere ikke får forfremmelsen eller bonussen, simpelthen fordi deres indstilling er forkert. De er negative, passive eller ligefrem destruktive i deres indstilling i det daglige arbejde. Resultatet er, at de ikke ser muligheder, fremmer den gode tone og styrker teamet og dets resultater i det daglige.
Jeg gruer for hvor meget krudt, der spildes på arbejdspladserne, fordi nogle ikke gør sig umage, men i stedet spilder deres talent og tid med at være på tværs, vrangvillige og u-imødekommende over for andres ideer eller nye tiltag i almindelighed. Mest fordi jeg har set, hvor meget et team rent faktisk kan udrette, når ALLE spiller sammen, vil hinanden det bedste og reelt ser forslag, spørgsmål, initiativer og muligheder som en anledning til udvikling i det daglige. Og det gælder altså ikke bare til et VM i håndbold…….
Beatles er noget satanistisk værk!!
2019, Forside-artikel, Karsten Koch, Maria Bruun Nielsen, Offentlighed, SprogAf Karsten Koch og Maria Bruun Nielsen
Beatles er noget satanistisk værk!!Det var det svar, en af mine lidt ældre venner fik, da hun i 1964 spurgte om lov til at komme med til Beatles koncert i Forum. Jeg bruger tit eksemplet i forhold til min egen overbevisning, for hvis Beatles var satanistisk, så er der bare en generationskløft, og når jeg forholder mig til de unge i dag med min egen opdragelse som udgangspunkt, kan den verden, jeg møder, virke meget skræmmende.
Når Megafon i en nylig undersøgelse kommer frem til, at 76 % af danskerne synes, at tonen i det offentlige rum er blevet hårdere, så tror jeg dels, at det sprog, de unge bruger, virker hårdt, mest fordi vi tillægger det, de siger, en større værdi end det, de reelt mener såsom ”Jeg flækker dig!!”, ”Fuck dig!” og en masse forkortelser og udtryk, som absolut ikke giver mening!! Medmindre man er ung: THOT = That Ho Over There. FOMO: Fear Of Missing Out.
En anden mulig forklaring er, at der er flere og flere, der føler sig presset i hverdagen, hvilket gør, at der ikke er overskud til at forholde sig reelt til andre mennesker og deres motiver, og derfor er det nemmest at tage en defensiv tilgang.
Sidst, men ikke mindst, så er der ingen tvivl om, at de sociale medier giver mulighed for at udrykke sig TYDELIGT og i øjeblikket, fremfor tidligere, hvor man ofte havde lidt tid til at få ”kølet” ned, inden man mødte personen, som man var utilfreds med igen. Og det sprog forplanter sig hurtigt til hverdagen.
Men en ting er årsag, noget andet er – hvad gør vi?
Her er 5 tips til noget du selv kan starte med:
Quiz – Forstå din teenager
Er du ung med de unge, eller ligner du et stort spørgsmålstegn, når du overhører eller taler med teenagere? Få svaret ved at deltage i denne lille quiz, hvor vi har samlet 10 ord/vendinger, som teenagere ofte bruger. Hvad betyder:
[wp_quiz id=”122200″]
KILDER
https://www.femina.dk/dit-liv/selvudvikling/ordbog-det-betyder-det-naar-din-teenager-siger