Kommer resultaterne af sig selv?
Hvornår får værdier egentlig værdi?
Af Henrik Meng
Hvornår får værdier egentlig værdi??
En af de større udfordringer, jeg ser hos virksomhederne, er at få deres værdisæt godt ind under huden på de af deres medarbejdere, som sidder langt fra de nyslebne gulve på hovedkontoret. Alt for ofte ser jeg, at værdisættet hænges op på plakater og at ledelsen derefter venter på at adfærden kommer af sig selv, som dumpede den ned fra oven.
Det er desværre ikke nok at lancere værdier, hvis ikke de omsættes til praksis. Hvilket er nemmere sagt end gjort. Det kræver nemlig en tydelig ledelse og en god kultur blandt medarbejderne. Når det gælder værdier, handler dét -blandt andet- om at give alle en mulighed for at oversætte værdi til adfærd: Spørgsmålene for hver værdi er således helt konkret: Hvad skal vi GØRE i det daglige, for at denne værdi giver værdi, for kolleger og for kunder i praksis?
Man må ikke tro, at man alene kan implementere værdibaserede kulturændringer hos medarbejderne gennem en mail, en plakat eller en musemåtte.
Det er også “farligt” at blive for omhyggelig med den detaljerede “scripting” af medarbejdernes adfærd og arbejdsopgaver, for så mister medarbejderne forbindelsen til det, der er meningen med deres job: At gøre kunderne tilfredse ud fra et overordnet kundeløfte, udlevet gennem personlig, værdibaseret forståelse af formål og indsats, afstemt med kolleger i en bredere ramme. Dét giver rum til stærke oplevelser med personlighed i detaljen.
En god måde at implementere en ny værdibaseret kultur i organisationen, er ved at have en tydelig ledelse, som går forrest og implementerer strategien i hverdagen, og understøtter en kultur, hvor man “fanger hinanden i at gøre det rigtige”, for derved også at få “lov” til at korrigere, når man oplever at en kollega glemmer det væsentlige…
Der skal følges op med medarbejderne, der skal sparres, og de skal værdsættes for deres evne til at skabe en god løsning og bringe et smil frem på kunden, såvel som deres evne til at klare resten af deres opgaver til tiden, både som individer og som team.
Og det er vigtigt, at kunden er første prioritet, og at medarbejderne ikke får skæld ud for at “spilde tid” på kundeservice.
Så er det for alvor sandsynligt, at værdierne får reel værdi!